MaT's World   |   Gemologie   |   NDT   |   Archiv IT
Turnov - Neoficiální a nezávislé stránky města Turnova (logo, 16,5 kB)

V Turnově už vědí, proč tam prach překračuje povolenou hranici

ČTK

TURNOV - Špinavé ulice, popílek z tuhých paliv používaných v domácnostech a částice z výfukových plynů jsou hlavními důvody, proč množství prachu v Turnově a okolí překračuje povolenou hranici. Vyplynulo to z průzkumu, který zdejší radnice zadala firmě Ekotoxa Opava. Firma měla pro radnici zjistit, z čeho zvýšená prašnost ve městě pramení.

Prachové mikročástice na sebe vážou těžké kovy a další rakovinotvorné látky. Pronikají hluboko do plic a lidem hrozí rovněž alergie nebo astma. Množství prachu v Turnově, Pěnčíně, Ohrazenicích, Čtveříně, Paceřicích a Vlastibořicích sice převyšuje povolené limity, nejde však zatím o koncentraci, jež by zdraví obyvatel ohrožovala zvláště nebezpečně.

"Prach z cest se podílí na znečištění ovzduší asi z poloviny. Do města ho přivážejí na kolech auta. Prach pochází také ze zimního posypu silnic a motorová vozidla ho zviřují," řekla dnes novinářům Marie Skybová z Ekotoxy.

Popílek z domácích topenišť se v Turnově na prachu v ovzduší podílí asi 30 procenty. Téměř celé město je připojené na plyn, mnoho lidí se však podle Skybové v poslední době vrátilo k topení uhlím a bohužel i odpadem. "Plyn je pro ně příliš drahý," uvedla Skybová.

Částice z výfukových plynů se v Turnově podílejí na znečišťování ovzduší prachem zhruba z 20 procent. Čtrnáctitisícovému městu zatím chybí obchvaty a hustá automobilová doprava na Hradec Králové, Harrachov a Semily vede skrze něj, dokonce i jeho středem.

"K omezení prašnosti mohou pomoci co nejčastější úklidy ulic a chodníků. Šíření škodlivin zabrání i výsadba nových trávníků nebo dřevin," konstatovala Skybová. Za důležitou považuje rovněž ekologickou výchovu obyvatel města a také jejich kontrolu. Jde hlavně o to, aby v kotlích a kamnech nepálili zdraví škodlivé materiály.

Výfukových plynů ve městě ubude, pokud se podaří převést nákladní i osobní dopravu mimo město. Na obchvatu ve směru z Prahy na Harrachov práce už začaly. O nových trasách na Hradec Králové a Semily se však zatím pouze jedná.

Studie o příčinách vysoké prašnosti a opatřeních proti ní stála téměř 270.000 korun. Přes 50 procent zaplatilo ministerstvo životního prostředí, o zbytek se postaralo město a pět okolních obcí. "Turnov není naměřenými hodnotami prašnosti v České republice výjimečný. Podobné problémy se znečištěným ovzduším musí řešit řada dalších měst," shrnula Skybová.


(c) 2000-2006 MaT, Všechna práva vyhrazena