MaT's World   |   Gemologie   |   NDT   |   Archiv IT
Turnov - Neoficiální a nezávislé stránky města Turnova (logo, 16,5 kB)

Znovu proti dálnici Českým rájem

Ivan Turnovec

Protestujících chodců bylo kolem stopadesáti. Podpořili je svou přítomností i poslanec František Pelc a senátor Jaromír Štětina. Štětina svou účast zdůvodnil: „Kdybychom nezakročili proti tomu, co se tu chystá, tak by naši vnuci mohli říct, že jsme barbaři,“. Trasa již druhého protestního pochodu vedla z Borku pod Troskami přes Rovensko do Holenic. Poslanec František Pelc, v současné době nejdůvěryhodnější unionista, vyjádřil názory mnoha místních obyvatel slovy: „Lidé tu potřebují spoustu nových věcí, ale ne dálnici. Rozdělila by celý Český ráj na dvě části. Dálnice by nepřinesla prosperitu, ale zhuštění kamionové dopravy“.

Silnice mezi Turnovem a Jičínem není v dobrém stavu, provoz na ní stále roste a ještě se zvýší, až se otevře nový přechod pro kamiony v Hrádku nad Nisou. Je žádoucí silnici opravit a na několika místech rekonstruovat, současně ale i omezit zde nákladní dopravu.

O vedení této nové silnice se vedou spory už několik let. Krajem provedená studia sice opakovaně označila severní trasu vedoucí v blízkosti chráněnné krajinné oblasti za výhodnější než jižní variantu přes Mnichovo Hradiště a Sobotku, argumentace ale byla zavádějící tím, že argumentovala i již fungujícím dálničním úsekem mezi Turnovem a Mnichovým Hradištěm. Pragmatičtí technokraté zde chtějí vytvořit čtyřproudovou dálniční spojku Liberec - Hradec Králové. Těm oponuje krajská zastupitelka Martina Pokorná. Její zásluhou vznikla koalice občanských sdružení proti dálnici. Podle ní a dalších odpůrců dálnice Českým rájem je řešením vytvořit ze stávající silnice „zklidněný průtah“, který by odstranil kamionovou dopravu. Projekt je, podle Pokorné již připravený, jen na něj ještě nejsou peníze. To se ale časem může změnit, šance získat prostředky je i prostřednictvím unijních fondů pro ochranu životního prostředí.


(c) 2000-2006 MaT, Všechna práva vyhrazena