Fórum vědy 2006 v Nitře
Ivan Turnovec
Ve středu 25. ledna 2006 proběhl na universitě Konstantína Filozofa v Nitře zajímavý seminář pro pedagogické a vědecké pracovníky. Jednalo se vlastně o premiéru akce, která by měla pokračovat a vyvíjet se. Organizátoři ji nazvali Fórum vedy 2006 a označili její průběh za dialog. Setkání by se měla každoročně opakovat a na problémy vědy a jejích cest upozorňovat. Cíle akce jsou velmi ambiciosní, jak dokazuje již v pozvánce uváděná „nosná myšlenka“ vlastně logo celého jednání Věda pro universitu, universita pro vědu, tuto myšlenku by chtěli pedagogové university Konstantína Filozofa rozvést. Podle organizátorů se jedná o:
- zvýšení povědomí pedagogicko-vědeckých pracovníků o úloze vědy ve společnosti a v každodenním životě, o úloze vědy na universitě
- podpory zájmu mladých vědecko-pedagogických pracovníků a doktorantů o vědu a vědeckou karieru
- zmapování současného stavu vědeckého myšlení vůbec a jeho forem na universitě
- možnosti rozvoje perspektiv vědeckého myšlení a jeho domácích specifik
- hledání možností zapojení university do národních a mezinárodních vědeckých struktur
- charakteristiku styčných bodů universitního mnohooborového vědeckého výzkumu
- pokus o formulaci nosného (interdisciplinárního) vědeckého výzkumu university
Renomovaní pracovníci university přednesli deset velmi zajímavých referátů, z nichž si dovolím upozornit alespoň na část:
Pozicia a očakavánie universit v slovenskom a europskom výzkumnom priestore – Věda a výzkum na UKF dnes a zítra – Spolupráca na úseku vedy, výzkumu a vedeckej výchovy SAV a universit SR – Quo vadis veda – Nové možnosti vedeckého výzkumu v stredoeurópskom priestore.
Věřím, že nitranské Fórum Vedy vyvolá širší diskuzi o problémech, nejen slovenské ale i celoevropské vědy a universitní činnosti. Akce University Konstantína Filozofa si proto zaslouží pochvalu, jde o vykročení správným směrem v době, kdy je věda tak trochu popelkou na národní hospodářsko-politické scéně. Je nutno, aby si význam vědy, a s tím spojené výchovy odborníků, uvědomily co nejširší vrstvy národa a přesvědčili o tom i vládní elitu, která na rozvoj vědy a vysokého školství, a tím vlastně i rozvoj celé země, stále ještě zapomíná. Jde o problém který bezesporu cítí všechny postkomunistické země.
|